تلویزیون اینترنتی چیست

تلویزیون اینترنتی یعنی این بار این شما هستید که تعیین می‌کنید می‌خواهید چه برنامه و فیلم و سریالی را تماشا کنید و نه صاحبان کانال‌های تلویزیونی.

تلویزیون اینترنتی چیست؟

شکل- تلویزیون اینترنتی چیست

تلویزیون اینترنتی یعنی این شما هستید که تعیین می‌کنید می‌خواهید چه برنامه و فیلم و سریالی را تماشا کنید و نه صاحبان کانال‌های تلویزیونی

اخبار علمی و فناوری – تلویزیون اینترنتی سیستمی جدید برای دریافت کانال­های تلویزیونی و سایت­های گوناگون از طریق شبکه اینترنت است. با این تکنولوژی نحوه استفاده از برنامه­های تلویزیون تا حد زیادی متحول می­شود. این سیستم به نامIPTVا (Internet Protocol Television) پروتکل تلویزیون اینترنتی معروف است و تنها از طریق تلویزیون های دیجیتال دریافت می شود.

در این سیستم به جای ارسال سیگنالهای رادیویی و ماهواره ای ، سیگنالهای مربوطه روی شبکه اینترنت پهن باند ارسال می‌شود. IPTV یا تلویزیون اینترنتی همانند تلویزیون های معمولی است با این تفاوت که به شبکه جهانی اینترنت نیز متصل می شود. کاربران می توانند صفحات Internet TV را از طریق صفحات تلویزیون یا صفحات مونیتور کامپیوتر و یا روی صفحات نمایشگر تلفن همراه یا iPod دریافت کنند.

چگونگی عملکرد تلویزیون‌های اینترنتی مانند روشهای معمول ارسال سیگنال روی آنتن و یا کابل است تنها تفاوت آن در ارسال این سیگنال ها در قالب اطلاعات روی شبکه اینترنت به عنوان داده می باشد. به عبارتی تمامی برنامه‌های تهیه شده برای تلویزیون در شبکه اینترنت قرار می گیرد و قابل دستیابی از طریق کاربر است. کاربران با استفاده از این تکنولوژی نه تنها میتوانند مطابق میل خود برنامه ای را انتخاب کنند بلکه با تعیین زمان مناسب، بیشترین استفاده را از آن ببرند.

بدیهی است که پخش هر یک از برنامه­های تلویزیونی جدول زمانی مشخصی دارد البته در زمان بندی پخش برنامه ها جنبه ها و شرایط گوناگونی لحاظ می شود مثلاً برای گروه های سنی متفاوت، زمان پخش برنامه ها متفاوت است و به همین منوال برنامه‌های خبری، علمی، فرهنگی، خانوادگی، مستند و … مستلزم برنامه زمانبندی مناسب است ولی همه افراد نمی توانند از برنامه های دلخواه خود استفاده کنند. تلویزیون اینترنتی کاربران را از محدوده زمانی مشخص می رهاند افراد می توانند با اطمینان از اینکه برنامه مورد علاقه شان را از دست نمی دهند از طریق تلویزیون خود به شبکه اینترنت وصل شده و برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را مشاهده کنند

حتی می توانند قسمت هایی از آن را چندین بار ببینند و یا از دیدن بخش هایی از آن صرفنظر کنند. کاربرد تلویزیون های اینترنتی به دو صورت است: ابتدا روش معمول یا اصطلاحاً سنتی استفاده از تلویزیون که همان پخش زنده یا مستقیم برنامه ها از شبکه های گوناگون می باشد و روش دیگر اتصال به شبکه اینترنت و جست وجوی موارد خاص و سپس دانلود برنامه برای دیدن روی صفحه نمایشگر تلویزیون.

به عنوان مثال کاربری می خواهد برنامه ای خاص را از برنامه های تلویزیون رسمی آرژانتین ببیند ابتدا به اینترنت وصل شده و سپس کشور آرژانتین را جست وجو می کند و کانالهای مربرطه را چک کرده و گزینه مورد نظر خود را می یابد و در نهایت از طریق تلویزیون خود برنامه مورد نظر را می بیند. هدف از طراحی این سیستم ایجاد محیطی مناسب برای پاسخ به درخواست های کاربر اعم از دریافت تصویر، فیلم و متن است. با این سیستم تمامی اطلاعات و اخباری که از طریق شبکه اینترنت دریافت می شود از طریق شبکه تلویزیون قابل دستیابی است.

این شیوه جدید تحولی در مراکز آموزشی و دانشگاهی نیز ایجاد خواهد کرد. کاربرانی که سرویس های آموزش از راه دور دریافت می کنند از طریق تلویزیون خود می توانند مطالب ارائه شده را در زمان های مقتضی دریافت کنند. وب سایت هایی مانند wwiTV نمونه ای از وب سایت هایی است که لیستی از شبکه های قابل پخش در تلویزیون ارائه می دهد و کاربر با جست وجو در این گونه وب سایتها می تواند فیلم یا برنامه های مورد نظر خود را در تلویزیون ببیند.

تلویزیون اینترنتی چیست؟

از طرفی نگرانی تولیدکنندگان فیلم های سینمایی از جهت تکثیر و پخش زود هنگام و غیر قانونی فیلم هایشان برطرف می گردد. هر روزه با پدید آمدن تکنولوژی های جدید، دسترسی به اطلاعات و اخبار آسان تر می‌شود و سرگرمی ها و گذران اوقات فراغت معنایی دیگر می یابد. دریافت اطلاعات و اخباری که تاکنون از طریق کامپیوتر میسر بود، با استفاده از این سیستم به راحتی از تلویزیون قابل دریافت است.

تلویزیون‌های اینترنتی در شیوه بازی های کامپیوتری نیز تأثیر خواهند گذاشت با اتصال به اینترنت کاربران می توانند بازی های گوناگونی را جست وجو کرده و به صورت منفرد یا چندتایی با یکدیگر رقابت کنند. با این سرویس ارتباط با مراکزی که خدمات ویژه ای ارائه می دهند آسان تر می گردد. مراکزی مانند: اورژانس، بیمارستان، مراکز پرستاری، آتش نشانی، پلیس، بانک و یا حتی خرید وسایل و ابزاری که تبلیغات آن در شبکه موجود است از طریق تلویزیون امکان پذیر می شود.

به عنوان نمونه این سیستم با نام BBC iPlayer در کشور انگلستان و با نام Hulu در محدوده کشور امریکا مورد استفاده کاربران متقاضی قرار گرفته است. در حال حاضر کشورهای آسیایی مانند مالزی، سریلانکا، پاکستان، چین و قزاقستان و به ویژه هندوستان استقبال فراوانی از آن کرده اند. کشور روسیه نیز در به کارگیری این سیستم برنامه های قابل توجهی ارائه داده است. کشورهای اروپایی استانداردHbbTVا (Hybrid Broadcast Broadband TV) را طرح کرده اند که اتحادیه ای متشکل از شرکت های مرتبط با این صنعت مانند Astra Ses، Humax، فیلیپس و شرکت نرم افزاری ANT می‌باشد که دستورالعمل ها و استاندارهایی در جهت استفاده از پهنای باند به کار رفته در تلویزیون های دیجیتالی اینترنتی تدوین می کند.

در این سیستم از نرم افزارهای گوناگونی به منظور سهولت کار و دسترسی آسان تر به اطلاعات استفاده می شود. برای بارگذاری یا دانلود داده هایی مانند فیلم ها یا برنامه های گوناگون، از نرم افزارهایی مانند Flash Player Adobe استفاده می شود. برای جلوگیری از کپی های غیر مجاز، از نرم افزارهایی مانندSky Player ساخت شرکت مایکروسافت استفاده می گردد. همچنین از ساختاری مانند کنسول های بازی Xbox 360 ،Wii و PlayStation 3 استفاده گردیده است. تلویزیون های اینترنتی دارای سیستم عامل مخصوص به خود هستند که مانند Windows Media Player درwindows 7 است.

تلویزیون های اینترنتی مانند تلفن های همراه، سیستم عاملی دارند که مانند دیگر سیستم های عامل از لحاظ نحوه انجام عملیات گوناگون دارای ویژگی های منحصربه فردیست و در عین حال شباهت هایی نیز با دیگر سیستم های عامل دارد. سیستم های عامل تلفن های همراه مانند آیفون و آی پاد لمسی، نوکیا N96، سونی اریکسون C905 شباهت و سازگاری زیادی با سیستم عامل تلویزیون های اینترنتی دارد. اولین نکته در استفاده از تلویزیون اینترنتی پهنای باند است. در واقع اینترنت مانند بزرگراه و اطلاعات به مانند اتومبیل های درون آنست. اگر یک اتومبیل در این بزرگراه باشد سرعت آن بسیار بالا خواهد بود و بدیهی است که با افزایش تعداد اتومبیل ها و ترافیک ایجاد شده سرعت کاهش می یابد.

در اینترنت هم چنین اتفاقی می افتد اگر تنها یک نفر از طریق تلویزیون اینترنتی فیلم یا برنامه ای را دانلود کند در مدت زمان کوتاهی این کار انجام می شود ولی اگر چندین نفر هم زمان تصمیم به دانلود یک فیلم بگیرند، یقیناً این کار با سرعت بسیار کمی انجام می شود. در این مقایسه اگر پهنای باند را تعداد خطوط بزرگراه فرض کنیم، کم بودن پهنای باند باعث ترافیک و سرعت پایین انتقال داده ها می گردد و پهنای باند وسیع موجب به حداقل رسیدن ترافیک و همچنین سرعت زیاد در انتقال داده های درخواستی می شود.

نکته دوم در استفاده از تلویزیون اینترنتی، جست وجو و دریافت مجموعه ای از داده های صوتی و تصویری است. با این سیستم کاربر قادر است تا برنامه هایی را تماشا کند که به صورت زنده پخش می­شود یا برنامه هایی که در سرور موجود است و برای دیدن آنها نیاز به ذخیره در حافظه نمی باشد. برای دسترسی به برنامه های گوناگون اعم از صوتی و تصویری مراحلی وجود دارد: – داده های ویدیویی مورد نظر کاربر در سرور موجود باشد. هنگامی که کاربر، ویدیویی خاص را درخواست می کند می بایست در قسمت دستورات، گزینه Play یا Watchرا کلیک کند این درخواست به سرور فرستاده می شود و با پیغام تأیید، ویدیو درخواستی قابل دیدن است.

کاربر از جانب سرور پیغامی مبنی بر درست بودن داده های ارسالی دریافت می کند. یک برنامه پخش ویدیویی مانند Windows Media Player سیگنال های ارسالی از سرور را نمایش می دهد. هزینه استفاده از برنامه های تلویزیون اینترنتی به سه بخش تقسیم می شود: استفاده از سایت های مجانی که مشاهده آنها برای کاربر هزینه ای ندارد. این سایت ها از طریق پخش آگهی های تبلیغاتی کسب درآمد می کنند این تبلیغات در ابتدا یا بین برنامه پخش می شود طول مدت زمان پخش آنها ماکزیم ۳۰ ثانیه است. کاربر می تواند با پرداخت حق اشتراک به سایتی خاص دسترسی داشته باشد.

در بعضی کشورها برای مشاهده بعضی کانال های تلویزیون کابلی می بایست مبلغی به صورت ماهانه پرداخت شود در تلویزیون اینترنتی هم سایت هایی وجود دارد که کاربر برای مشاهده محتوای آنها می بایست مبلغی پرداخت کند. تاکنون مبالغ گوناگونی برای حق اشتراک ماهانه ذکر شده که بین ۲۰ تا ۱۲۰ دلار متغیر بوده است. کاربر می بایست برای هر بار مشاهده بعضی برنامه ها مبلغی پرداخت کند. به عنوان نمونه برای مشاهده فیلم یا پادکست، معمولاً مبلغی بین ۳ تا ۷ دلار توسط کاربر پرداخت می شود. امروزه با وجود استفاده همه جانبه از اینترنت در شرایط گوناگون و توسط همه افراد، پیش بینی می شود که سیستم تلویزیون های اینترنتی روزبه روز فراگیرتر شود.

لازم به ذکر است که برای استفاده از هر گونه فناوری جدید می بایست ابتدا زیرساخت های مناسبی فراهم شود تا کاربرد بهینه آن بیشتر نمایان گردد و تأثیر مطلوب آن در کوتاه مدت ظاهر شود. در غیر این صورت استفاده از تکنولوژی های نوین نه تنها سود قابل قبولی نخواهد داشت بلکه باعث می شود تا برای استفاده از آن بهای سنگین تری پرداخت شود. از طرفی با یکپارچگی روز افزون دنیا، استفاده و کاربرد تکنولوژی های نوین اجتناب ناپذیر است از این رو وظیفه اصلی معطوف به دولتمردان می شود تا در این وادی عقب نمانند و کشور خود را با علم و تکنولوژی روز همگام کنند.در بحث تلویزیون های اینترنتی، وجود اینترنت پرسرعت از شرایط اولیه استفاده از آن است در غیر این صورت تنها موجب اتلاف وقت و هزینه خواهد شد

در ایران IPTV فعلا به دنبال محدودیت ها و مقررات که تولیدات باید منحصرا در دست صدا و سیما باشد، فعالیت های خود را به صورت دیگری ادامه می دهند. مثلا فیلم های خارجی روز را دوبله می کنند، برنامه های صدا و سیما را به صورت زنده پخش می کنند، فیلم های داخلی شبکه های نمایش داخلی را در آرشیو خود می گذارند و … یکی از قوانین مهم این است که این شبکه ها به هیچ عنوان محتوای خود را برای دانلود نمی گذارند و همه چیز باید به صورت آنلاین دیده شود. اینجاست که بحث هزینه تماشای آنلاین فیلم به میان می آید.

در ایران پهنای باند هزینه بالایی دارد و تماشای فیلم به صورت آنلاین هزینه زیادی به کاربران تحمیل می کند. بنابراین شرکت های مختلف به ترفندهای خاصی روی آورده اند تا مخاطبان خود را از دست ندهند. مثلا لنز که متعلق به ایرانسل است، تماشای فیلم های این IPTV از طریق اینترنت ایرانسل را رایگان کرده است یا آیو با شرکت های مختلف اینترنت پر سرعت قرارداد بسته تا تماشای فیلم ها برای کاربران هزینه نداشته باشد و خودشان هزینه پهنای باند را به شرکت ها می پردازند. در نتیجه کاربران فقط باید هزینه اشتراک ماهانه را به این شرکت ها پرداخت کنند.

سایر سایت های پخش فیلم چیست؟

اپلیکیشن ها و سایت هایی مانند «آنتن»، «فیلیمو»، «آپارات» و … نیز این روزها به شهرت فراوانی رسیده اند اما به صورت تخصصی به آنها IPTV گفته نمی شود. این بسترها مانند «آنتن» و «فیلیمو» بیشتر به پخش خاصی از فیلم ها مشغول هستند. آنتن فقط فوتبال پخش می کند.

افرادی که چنین ادعایی می کنند برای تایید ادعای خود دست روی این نکته می گذارند. شبکه سه دیگر لیگ برتر انگلیس را که پرطرفدارترین لیگ در ایران است پخش نمی کند و در عوض آنتن به پخش آن روی آورده است. بنابراین طرفداران این لیگ مجبور هستند برای تماشای بازی محبوب خود به سایت و اپلیکیشن آنتن روی بیاورند. «فیلیمو» نیز که به سایت آپارات تعلق دارد فقط به دوبله و پخش فیلم های خارجی روی آورده است. سایت آپارات نیز در واقع مجموعه ای برای بارگذاری فیلم ها توسط کاربران است، چیزی شبیه به یوتیوب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم